FAQ

Vanliga frågor – A-Ö

A

Andrahandsuthyrning +

Du kan ha rätt att hyra ut din lägenhet i andrahand, men för att få göra det behöver du ha ett giltigt skäl samt skicka in en ansökan till oss och invänta om den blir godkänd eller ej.

Giltiga skäl kan vara:

  • Studier eller arbete på annan ort
  • Provbo med sambo
  • Längre utlandsvistelse

Autogiro +

Du ansöker snabbt och enkelt om autogiro via din internetbank. Ägaren av bankkontot behöver vara den som står på hyreskontraktet hos oss. Du hittar bankgirouppgifter på ditt hyreskontrakt eller hyresavi.

Avflyttning +

Om du sagt upp din lägenhet och ska flytta från oss så behöver du tänka på att lämna lägenheten i gott skick. Bra att tänka på är att exempelvis hål efter tavlor, tv med mera ska sättas igen och målas på ett fackmannamässigt sätt.

Flyttstädning ska alltid göras, vi rekommenderar att använda städfirma, men detta väljer du självklart själv.

Inför avflyttning så kommer du att få information med bland annat en checklista som är bra att ha. Vi utför en förbesiktning några veckor efter vi mottagit din uppsägning för att bedöma skick och upptäcka eventuella skador som behöver åtgärdas samt en slutbesiktning för att kontrollera att lägenheten lämnas i gott skick och med godkänd städning inför att nästa hyresgäst ska flytta in.

Vid slutbesiktning lämnas även samtliga nycklar in. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du funderar över något – hellre i god tid innan avflyttning än att riskera kostnader i sista sekund.

Slutbesiktning och nyckelinlämning kommer att ske på den tid du blivit tilldelad, skulle tiden du fått inte passa, kontakta oss så ser vi över andra alternativ.

E

E-faktura +

Du ansöker snabbt och enkelt om e-faktura via din internetbank, där du lägger till NWT Fastigheter AB som betalningsmottagare. Ägaren av bankkontot behöver vara den som står på hyreskontraktet hos oss.

F

Felanmälan +

Lämna din felanmälan här: Felanmälan för hyresgäster – NWT fastighet – Gör din felanmälan online.

Vi finns på plats måndag till fredag mellan kl 07-16 och behandlar felanmälningarna så snart som möjligt. Vid akuta ärenden under kontorstid rekommenderar vi att du ringer oss på 054-19 96 49, därefter kontaktas Securitas vid akuta ärenden som inte kan vänta till dagen efter på 010-470 57 81.

H

Hemförsäkring +

Det är viktigt och obligatoriskt att du har en hemförsäkring från den dag du börjar att hyra din lägenhet tills den dag ditt kontrakt löper ut. Kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper de dig till rätt försäkring för den bostad du bor i.

Hyran +

Hyran betalas alltid i förskott och ska vara oss tillhanda den sista vardagen/bankdagen varje månad. För att förtydliga så ska exempelvis hyran för december inkomma till oss den sista vardagen i november. Hyran kan betalas via e-faktura, autogiro eller via pdf till e-post.

Hyran ska alltid betalas i tid, annars kommer både påminnelseavgift och inkassokostnader att tillkomma. Du riskerar även att bli av med din lägenhet. Har hyran inte betalats i tid kommer den att skickas vidare till inkasso.

I

Inflyttning +

Inflyttning och tillgång till din nya lägenhet sker enligt datumet på ditt hyreskontrakt. Om den första kontraktsdag enligt ditt kontrakt infaller på en röd dag (helgdag) innebär detta att du har tillträde till din lägenhet första vardagen efter.

Var noga med att se över vart du smidigast kan parkera intill fastigheten för att inte stå i vägen samt för att undvika böter. I vissa fall krävs parkeringstillstånd, mer information om detta finns på Karlstads kommuns hemsida. Tänk också på att inte lämna entrédörr öppen utan uppsikt.

K

Kundservice +

Du är välkommen att kontakta oss vid frågor Kundservice NWT fastighet – Kontakta oss via mail eller telefon

N

Nyckelutlämning +

Nyckelutlämning sker på vårt kontor på Kungsgatan 16 som regel den dag ditt kontrakt börjar gälla, med undantag om denna dag infaller på en röd dag (helgdag). Då sker nyckelutlämning alltid den första vardagen efter. Till exempel om ditt kontrakt börjar gälla 1/6 och detta är en söndag, så kommer du få kvittera ut nycklarna på måndagen den 2/6. Du får all information du behöver inför nyckelutlämning via mejl.

T

Trivselregler +

Visa hänsyn

  • Det är alltid viktigt att visa hänsyn till dina grannar, men extra noga är det mellan klockan 22:00-08:00. Vi använder oss av störningsjour som kan kontaktas när störande ljud blir till den grad att det inte kan tolereras. Om störningen bekräftas av störningsjour kommer den hyresgäst som orsakat störningen att faktureras kostnaden.
  • Tänk på ljudnivån från TV och musik och förvarna dina grannar om du ska ha fest.
  • Rökning är förbjuden i alla lägenheter, gemensamma utrymmen och intill fastigheten!

Var rädd om din lägenhet

  • Som hyresgäst hos oss har du en skyldighet att ta hand om din lägenhet på bästa sätt.
  • Använd skonsamma och milda rengöringsmedel generellt i din lägenhet.
  • Kom ihåg att kontrollera din brandvarnare – för din och dina grannars säkerhet!
  • För att underlätta inför en eventuell utflytt rekommenderar vi att rengöra spishäll och ugn med jämna mellanrum för att undvika att smuts och fett bränner fast. Frys bör frostas av då och då, använd inte föremål för att få loss isen utan låt den tina av sig själv.

Trapphus

  • På grund av brandrisk är det förbjudet att förvara saker i våra trapphus.
  • Utrymningsvägar måste hållas fria om olyckan är framme och uttryckningspersonal ska kunna ta sig fram.
  • För att förhindra inbrott och att obehöriga kommer in i trapphuset vill vi att samtliga dörrar hålls stängda.

Tvättstuga

  • Följ anvisningar i tvättstugan och kom ihåg att lämna det rent och snyggt efter dig.

Avfall

  • Förvara inga sopor i gemensamma utrymmen.
  • Vi har i de flesta fastigheter avfallsrum med sortering som ska användas.
  • Tänk på att sortera ditt avfall rätt. Det bidrar både till miljön och skapar en renare plats för oss alla att vistas i.
  • Det som inte kan slängas i avfallsrummet ska du själv frakta bort till närmsta återvinningscentral.

U

Uppsägning +

Uppsägning kan ske genom att skicka ett mejl med dina personuppgifter samt information om lägenhetsadress och objektsnummer till bostad@nwt.se. Uppsägningen registreras det datum som vi mottager uppsägningsblanketten. Om ni är två kontraktsinnehavare behöver båda parter säga upp lägenheten.

Uppsägningstid +

Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader (om en uppsägning är oss tillhanda ex 10/9, kommer kontraktet att gälla till och med 31/12). Slutbesiktning och nyckelinlämning kommer att ske på den tid du blivit tilldelad och kommunicerats via mejl.

Uthyrning +

Du hittar våra lediga lägenheter på www.homeq.se.
Så här funkar det:

  1. Gå in på www.homeq.se eller via vår hemsida under “Lediga lägenheter”.
  2. När du har hittat en lägenhet du är intresserad av så klickar du på ”Lämna intresseanmälan” i annonsen.
  3. Skapa din profil om du inte redan har en, det är helt kostnadsfritt.
  4. Matchar du vår uthyrningspolicy så kan du vara en av de som får ett visningserbjudande direkt i systemet.
  5. Om du är den som får ett erbjudande om lägenhetskontrakt skickas avtal digitalt och du signerar med Mobilt BankID.
  6. Klart!

Givetvis sker återkoppling i varje steg i form av mejl och meddelanden i tjänsten. Du får även återkoppling om lägenheten gått till annan sökande.

Behöver du hjälp i sökprocessen så kan du chatta med HomeQ på deras hemsida, du kan även mejla support@homeq.se.

Du är självklart välkommen att kontakta oss vid frågor som rör lägenheterna.

Från den dag du regisrerat en profil på HomeQ börjar du samla köpoäng och urvalet görs utifrån både köpoäng och grundkrav.

Grundkrav:

  • Sökande ska vara minst 18 år.
  • Betalningsanmärkning godkänns ej, personupplysning tas på samtliga sökande.
  • Sökande ska ha en stabil inkomst i form av tillsvidareanställning, enskild näringsverksamhet, pension eller studiemedel från CSN. Inkomstkravet kan variera beroende på typ av lägenhet, men uppgår till två till tre gånger hyresbeloppet brutto.
  • Boendereferens tas eller ska uppvisas för de som går vidare i processen och ska vara positiva för att ha chans till hyreskontrakt.

V

Visning +

Måste jag visa min lägenhet när jag sagt upp den?

Ja, om du har sagt upp din lägenhet kommer vi att erbjuda sökande visning av lägenheten. Detta sköts först och främst av dig som nuvarande hyresgäst. Det kan vara bra att veta att vi skickar ut upp till fem visningserbjudanden åt gången, som med största sannolikhet kommer att kontakta dig.

Vi gör allt vi kan för att hyra ut lägenheten efter första omgången erbjudanden men skulle fler erbjudanden skickas ut och du tycker att visningen upptar för mycket tid går det bra att kontakta oss för att diskutera andra alternativ.

Har du fått erbjudande om visning?

Du har fått information om vem du kontaktar i visningserbjudande-mejlet.